Jak si pomoct při bolesti zad

10.11. 2022Karolína Romášková102x

Bolest zad trápí alespoň občas asi každého z nás. Po fyzické námaze je to naprosto normální věc. Víc než 50 % obyvatel naší republiky se ale s bolestmi zad potýká dlouhodobě kvůli svému způsobu života. Snadno tak můžeme sklouznout k domněnce, že jsou tyto bolesti „normální” a že se s nimi nedá nic dělat. To ale není pravda! S bolestí zad se rozhodně nemáme smířit, ale naopak proti ní aktivně bojovat. V dnešním článku se proto podíváme na pár tipů, jak s bolestí zad zatočit a kde všude může mít příčiny.

Příčiny bolesti zad

Stejné příčiny, které stojí za bolestí zad, mohou často i za bolesti krční páteře a bolesti hlavy. V našem těle je totiž všechno vzájemně provázané. Problémy s páteří tak mohou bolesti hlavy přímo vyvolávat. Podívejme se nejdřív na to, jak vlastně naše páteř vypadá. Páteř je složená z obratlů, mezi nimiž máme meziobratlové ploténky. Pokud ji dlouhodobě hrbíme nebo zatěžujeme nesprávným způsobem, může to vést až k vážným problémům.

Správný posed

Ze špatné polohy při sezení může vznikat skolióza, lordóza nebo třeba blokády mezi dvěma konkrétními obratli, což může vyústit až k posunu meziobratlové ploténky a v nejhorším případě i k jejímu výhřezu.

Ideálně bychom proto měli mít židli, na které trávíme dlouhé hodiny, nastavenou tak, abychom byli doslova nohama na zemi a hlavou v oblacích. 🙂 Nohy jsou celými ploskami opřené o zem (žádná noha přes nohu apod.), máme narovnanou páteř, otevřený hrudník a hlavu vytaženou za temeno vzhůru.

Core

Příčiny bolestí zad ale mohou být i někde jinde. Naši páteř totiž obklopují svaly, které ji drží ve správné pozici. Nejsou to ale svaly, které jsou vidět zvenku –⁠ ty, které myslím jsou uloženy v hlubších vrstvách těsně kolem páteře. Zároveň jsou napojené i na ostatní svaly, se kterými také úzce souvisí. Když máme například ochablé svaly pánevního dna, nebudou proto v pořádku ani tyto svaly.

Určitě už jsi někdy slyšela pojem core (jádro), který označuje střed našeho těla –⁠ konkrétně právě tyto skupiny svalů, které na sebe navazují a procházejí od pánevního dna, přes svaly břicha až k hlubokým zádovým svalům. Je s nimi spojena i bránice a další svaly v našem těle. Někdy se jim také říká hluboký stabilizační systém páteře (HSSP). Pro zdravou páteř je opravdu extrémně důležité, abychom měli právě tyto svaly v pořádku –⁠ právě ony totiž naši páteř drží v optimální pozici. A nebavíme se pouze o svalech od pánevního dna nahoru, ale i o těch směrem dolů, až k nožní klenbě.

Nožní klenba

Nožní klenba určuje napětí svalů na nohou a tím ovlivňuje i celý stabilizační systém. Špatná klenba je tedy další častou příčinou bolestí zad.

Břišní svaly

Není žádným překvapením, že do stabilizačního systému našeho těla patří i svaly břicha. Povolené svaly břicha trápí především ženy, které po porodech často trpí i na diastázu. Vypouklé bříško tak nemusí nutně značit špeky, ale často to jsou právě povolené břišní svaly, které správně nepracují. Trpí tím zase zádové svaly a nejvíc bedra –⁠ kvůli zřetězeným problémům ale v konečném důsledku i hrudní páteř nebo jakékoliv jiné místo na naší páteři.

Postavení těla

Nesmírně důležité je i naše běžné postavení těla při každodenních činnostech. Pokud jsme většinu času shrbené nebo vystrkujeme zadek, tak nám nepomůže ani správná nožní klenba nebo dostatečně posílené pánevní dno. Přemýšlej nad svým tělem, vnímej ho a hlídej si správný postoj nebo posed.

Řešení

Jak tedy můžeš bolesti zad účinně řešit?

Léčivé rostliny

Bylinky Ti bolest zad pomohou zmírnit (podobně jako paralen nebo ibuprofen), ale nemůžeš od nich očekávat vyřešení její příčiny.

  • Vrba –⁠ obsahuje salicyláty. Je velmi dobře dostupná a může významně snížit potřebnou dávku chemických léků, které pacient se silnými bolestmi zad denně užívá. A tím pádem snížit i všechny nežádoucí účinky těchto léků.
  • Tužebník –⁠ rovněž obsahuje salicyláty.
  • Zázvor –⁠ má prokázané účinky proti bolesti.
  • Léčivé konopí –⁠ může pomáhat od silných bolestí, které nejsou jinak řešitelné.

Cvičení

Příčinu bolestí zad můžeme vyřešit jedině tím, že dáme do pořádku páteř a všechny svalové skupiny, které s ní souvisí. Masáže a odblokování páteře Ti pomohou jenom na chvilku. A podobně je to i s fyzioterapií –⁠ je skvělá na to, aby ses naučila správně provádět doporučené cviky. Pokud je ale potom nebudeš pravidelně cvičit doma, ve výsledku Ti moc nepomůže.

Naprosto zásadní je posílit svaly, které jsou oslabené. Může to ale znamenat i protažení svalů, které jsou zkrácené. Pokud máme například horní zkřížený syndrom (zavřený hrudník a ramena schoulená dopředu), musíme nejdřív protáhnout prsní svaly, které jsou zkrácené, abychom pak mohli posílit oslabené mezilopatkové svaly. Na protažení prsních svalů je skvělý třeba následující cvik: rozpaženýma rukama se zavěs do rámu dveří a vyvěs se dopředu. Za malou chvilku ucítíš, jak se Tvé prsní svaly protahují.

Častý je i dolní zkřížený syndrom, který souvisí s vystrkováním zadku a povoleným břichem. Pamatuj –⁠ vždycky, když máš někde nějaký sval oslabený, budeš mít jiný zkrácený. Proto řeš oba problémy společně.

Jak posílit HSSP

Záda nás ale často bolí i v místech, kde na první pohled nepoznáme, z čeho bolesti máme. Příčina většinou tkví právě v hlubokém stabilizačním systému páteře, který potřebuje posílit a vyladit. Jak na to:

  • Posílení pánevního dna.
  • Posílení nožní klenby.

O obou Ti víc prozradím v mém posledním letošním minikurzu, který jsem nazvala Načerpej sílu z kořenů a který právě teď spouštím. Přihlásit se můžeš jednoduše kliknutím na tento odkaz.

K posílení celého hlubokého stabilizačního systému se ale skvěle hodí i tzv. rovnovážné pozice, které posilují všechny jeho skupiny svalů najednou. Napravuje se nožní klenba, zatíná se břicho, pracuje pánevní dno a při správném dýchání i bránice. Musíme je ale dělat správně. Nevystrkovat zadek, narovnat se, mít otevřený hrudník a hlídat si správný postoj. A které pozice to jsou? Třeba jógové pozice stromu, tanečníka nebo orla, prkna, bočního prkna a spousta dalších. Nebo jednoduchá pozice, při které stojíme na jedné noze, druhou nohu ohneme v koleni a koleno si přitáhneme k hrudníku. Držíme ho rukama, díváme se před sebe a udržujeme rovnováhu. Ve všech větších městech najdeš lekce jógy pro zdravá záda, kde se všechny tyto pozice můžeš naučit.

Kořeny

Všechny vyjmenované problémy ale zároveň souvisí i s naší první čakrou, které se příznačně říká kořenová. Pod svou nadvládou má pánevní dno, celé nohy a nožní klenbu a vůbec naše spojení se zemí. Ze spirituálního hlediska je špatné spojení se zemí právě tím důvodem, proč nás záda bolí. Naopak rovná a zdravá záda a správný postoj těla odráží i náš správný postoj k životu. Jsi ve svém životě shrbená a bojíš se otevřít, nebo jsi krásně otevřená? Správné zakořenění Ti pomůže nejen od bolestí zad, ale i k onomu přímému a nebojácnému pohledu na svět.

Pokud jógu a termíny jako jsou čakry neznáš, vůbec se toho neboj. Není to nic „ezo”, ale prostě systém, kterým jóga popisuje lidské tělo. Je překvapivě podobný naší anatomii, jenom s tím rozdílem, že do něj jóga zahrnuje i aspekty duše. Ve východních filozofiích a v medicínských systémech se totiž tělo a duše většinou neoddělují, ale tvoří jeden celek. Léčba je tak založená na celostním přístupu, který v západních zemích bohužel hodně často chybí.

Více si o našich kořenech a o všem, co s nimi souvisí povíme v minikurzu Načerpej sílu z kořenů, který jsem pro Tebe nachystala úplně zdarma! Ke kurzu jsem otevřela i speciální skupinu, ve které už na Tebe čeká uvítací video. V dalších dnech tam chystám i nejedno překvapení! Tak neváhej a přihlas se včas, ať Ti nic z programu neuteče.

Předvánoční období a temná část roku, která právě teď nastupuje, nás totiž k návratu ke kořenům přirozeně vybízí. Víc než kdy jindy se potřebujeme zakořenit, abychom se cítili pevně ve svých základech a mohli tak čelit nejrůznějším strachům. Harmonizace kořenové čakry Ti dodá tolik potřebnou stabilitu, sílu i spoustu nové životní energie. Těším se na společné objevování našich kořenů uvnitř kurzu!