Jak spolehlivě zatočit s únavou

Blíží se podzim a proto se dnes pořádně podíváme na téma únavy. Nejenom maminky dětí školou povinných, ale i všichni ostatní musí totiž právě v tomto období řešit spoustu provozních povinností a nastavování nových řádů. Naše tělo je navíc po létě zanesené toxiny a ubývající světlo a sluníčko nám také dvakrát nepřidá. Úbytek energie tak na sebe nenechá dlouho čekat.

Únava se ale může objevit i kdykoliv jindy během roku. Pojďme se tedy podívat na rozdíl mezi sezónní únavou, obyčejnou běžnou únavou a závažným onemocněním, které se nazývá chronický únavový syndrom.

Jarní a podzimní únava

Podzimní únava je pro mnoho z nás aktuální právě v těchto dnech. Většinou totiž přichází v září, kdy už léto pomalu končí a nastávají podzimní dny. Způsobují ji toxiny, které se v našem těle nahromadily přes léto a kterých se potřebujeme před zimou zbavit. Stejně tak se tomu děje i na jaře, kdy se tělo zbavuje toxinů, které se v něm nahromadily přes zimu.

Od jarní a podzimní únavy nám proto výborně pomůže očista těla. Jestli mě sleduješ pravidelně, víš, že jsem vždy na jaře a na podzim pořádala kurz očisty těla podle ajurvédy.  Letos na podzim ho pořádat nebudu. Ale i tak Ti moc doporučuji si nějakou formu očisty udělat. O té jarní se každý rok vášnivě diskutuje. Tak schválně –⁠ vsadím se, že jsi o ní slyšela alespoň z deseti různých stran. I já sama jsem jí věnovala jeden z předchozích článků. Umí totiž skvěle povzbudit metabolismus a naše tělo po zimě celkově detoxikovat.

podzimní očistě se ale pro změnu nemluví skoro vůbec a přitom je stejně důležitá jako ta jarní. Ideální čas, kdy s ní začít je na konci září nebo v průběhu října (můžeš ale klidně začít už třeba v polovině září). Každopádně ji dokonči dříve, než začne zima. Skvěle Ti pomůže právě od podzimní únavy a navíc posílí i Tvoji imunitu, což se v období nejrůznějších chřipek a viróz náramně hodí. Pokud nevíš jak na ni, přidej se k nám na masterclass Zdraví je harmonie, kde ode mě, kromě spousty jiných tipů, dostaneš i návod, jak si správnou a hlavně zdravou podzimní očistu sestavit. Vysílat budu už za necelých 14 dnů.

Pár dnů únavy na jaře nebo na podzim zakusí skoro každý. Pokud trvá jenom dva dny, jedná se spíše o běžnou únavu a stačí ji řešit dostatečným odpočinkem, zvolněním tempa a ideálně i zmíněnou očistou. Na delší sezónní únavu Ti ale kromě očisty mohou pomoci i adaptogeny –⁠ skupina bylin, které nám pomáhají obnovovat rezervy našeho organismu, redukují důsledky stresu na naše tělo a zároveň podporují náš mozek a naši bdělost.

Adaptogeny

Vitánie snodárná (ašvaganda)

  • Chrání a podporuje náš mozek.
  • Pomáhá dvojím způsobem: v noci podporuje kvalitu spánku a přes den podporuje mozkové funkce = bdělost.

Rozmarýn

  • Skvělá bylinka na odstranění únavy během dne.
  • Zároveň podporuje i soustředění.
  • Výbornou zkušenost (kterou zároveň potvrzují i vědecké studie) mám hlavně s esenciálním olejem z rozmarýnu. Pokud se potřebuješ víc soustředit, stačí si rozmarýnový esenciální olej nakapat do aromalampy nebo difuzéru.
  • EO pomáhá aktivovat mozek a podporuje správné soustředění.
  • Rozmarýn ve formě lístků z rostliny můžeš přidávat i do jídla jako koření. Podporuje detoxikaci a pomáhá odstraňovat pocit únavy. Pozor! EO se vnitřně používat nesmí. Mohlo by to vést k poleptání sliznic a dalším zdravotním problémům.

Další adaptogeny Ti mohou hodně pomoci i s celkovou únavou, která trvá třeba celé sezónní období.

Ženšen

  • Úžasná léčivá rostlina se spoustou pozitivních účinků.
  • Známe ho především z tradiční čínské medicíny, dnes už se ale používá po celém světě.
  • Výborný při vyčerpání organismu, včetně toho celkového.
  • Pomáhá rozhýbat metabolismus.
  • Podporuje mozkové funkce.
  • Může pomoci se sezónní únavou i s tou chronickou. U chronické únavy si ale musíme dát pozor na problém s nespavostí. Pokud se vyskytuje, buď s ženšenem opatrná a spíše se mu vyvaruj. Ženšen spánek sice vyloženě nenarušuje, ale spolehlivě naše tělo povzbudí, což u chronické únavy nemusí být vždy žádoucí.
  • Pomáhá i na mnoha dalších místech v našem těle –⁠ je prospěšný pro cévní systém, u mužů podporuje potenci.

Rozchodnice růžová

  • Pomáhá se stavem, kdy je únava spojená se smutky, úzkostmi či depresivními náladami.
  • Doporučuji ji ve formě extraktu (zabírá rychleji).
  • Chrání nás proti účinkům stresu.
  • Nejvhodnější bylinka ze všech jmenovaných na únavu spojenou se stresem a úzkostnými stavy nebo s propady nálad.

Běžná únava

Po náročném dni, týdnu nebo dokonce měsíci se únava často dostaví zcela přirozeně a jediným účinným lékem na ni je dostatečný odpočinek. Všechny druhy únavy (běžná každodenní, sezónní i chronická) jsou prostě symptomem a signálem našeho těla, že je přetížené. Zvolni proto a dopřej si více odpočinku. Dobrým tipem je také alespoň jednou za měsíc (lépe ale jednou za týden) zařadit do svého programu náplň, při které si opravdu odpočineš a která má pro Tebe punc něčeho výjimečného –⁠ třeba saunu, masáž nebo rovnou celý wellness den. Masáž Ti krásně rozproudí metabolismus a může Ti hodně pomoci i s očistou. A když se zbavíš toxinů, odezní mnohem rychleji i únava.

Chronická únava

U chronické únavy nám bohužel jen samotný odpočinek nepomůže. Je to totiž stav, kdy už jsou hlubší energetické rezervy našeho těla z velké části vyčerpané. Často se také označuje termínem chronický únavový syndrom. A ačkoliv se už delší dobu zkoumá, nemáme pro něj zatím úplně jednoznačnou definici. Jak ho tedy můžeme poznat?

  • Charakterizuje ho únava, která trvá alespoň šest měsíců (není to tedy jen zmíněná jarní nebo podzimní únava).
  • Většinou je spojený s oslabenou imunitou a s dalšími metabolickými změnami.
  • V těle může být přítomný i chronický zánět, na který ukazují trvale zvýšené zánětlivé markery v krvi.

Co tedy pomůže? Hodně důležité je naše tělo hned nezatížit intenzivní léčbou. Pokud se totiž rozhodneme jít do léčby naplno a najednou si nasadíme několik druhů bylin, může se stát, že své tělo bylinkami doslova přetížíme. A to může vést až k trvalému poškození jater a ledvin. Víc si tak ublížíme než prospějeme.

U únavového syndromu je proto hodně důležité jít na léčbu opatrně a pomaloučku. Ačkoliv se to může zdát paradoxní, začíná se při jeho léčbě s bylinkami na zklidnění a na podporu dobrého spánku –⁠ skvěle nám poslouží třeba meduňka nebo chmel. Chronická únava je začarovaný kruh, ze kterého se ale můžeme dobře dostat právě tím, že podpoříme kvalitu spánku, se kterým mají nemocní často problém. Nemůžeme přeci začít povzbuzovat tělo, které už nemá kde brát –⁠ naopak ho musíme zklidňovat, aby v něm mohl proběhnout hluboký osvěžující noční spánek, který nám následně potřebnou energii dodá. Když se dostaneme do fáze, kdy člověk už spí dobře, můžeme přes den nasadit bylinky, které tělo podpoří, povzbudí a pomohou proti denní únavě.

Povzbuzující bylinky dobře pomáhají u všech typů únav. U krátkodobých stavů je ale nemá smysl nasazovat, protože většinou začínají účinkovat až po několika dnech. Začni s nimi až zhruba po týdnu, kdy se Ti únavu nepodařilo vyřešit jinak. Výjimkou je esenciální olej z rozmarýnu, který pomáhá odstraňovat únavu a nesoustředění hned v okamžiku, kdy to nejvíc potřebujeme.

Zajímáš se o bylinky a chtěla bys je poznat víc do hloubky? Proniknout do jejich správného a účinného dávkování, zjistit možné interakce s běžnými léky a naučit se spolehlivě odlišit důvěryhodné zdroje od naprostých nesmyslů? Právě jsem spustila přihlašování do kurzu ZDARMA, kde Tě tohle všechno naučím. Přidej se k nám a měj v bylinkách konečně jasno!

Masterclass Zdraví je harmonie

O únavě (ale nejen o ní) mluvím také na přednášce Zdraví je harmonie. Dozvíš se v ní i spoustu dalších koncentrovaných informací o posílení imunity, očistě, psychické harmonii nebo acidobazické rovnováze (co to vlastně je, kde se bere překyselení organismu a jak můžeš dostat kyseliny a zásady ve svém organismu do rovnováhy). Pokud Tě tohle téma zajímá, zde se dozvíš víc. Získané informace se Ti teď na podzim budou zaručeně hodit. Na vyladěný organismus si totiž jen tak nějaká nemoc nepřijde.