Přírodní ochrana proti UV záření

Venku už nám krásně svítí sluníčko a letní dny o sobě začínají dávat pořádně vědět. Aby nám sluneční paprsky přinášely jen a jen radost, rozhodla jsem se dnešní článek věnovat opalovacím krémům a dalším možnostem, jak přírodní cestou podpořit naši pokožku, aby letní nápor UV záření dobře zvládala.

Proč se vlastně máme chránit

Určitě jsi ten argument už taky někdy slyšela: „Dřív se lidi ničím nemazali a taky žili.” Tak proč se máme chránit my? Důvodů je hned několik:

  • Dožíváme se vyššího věku a s tím souvisí i fakt, že jsme během života vystaveni většímu množství záření, než tomu bylo o pár generací dříve. S vyšším věkem také klesá schopnost naší kůže UV záření zpracovávat, čímž se zvyšuje riziko vzniku rakoviny kůže.
  • Vlivem lidského působení se ztenčila ozonová vrstva naší atmosféry, která za normálních okolností většinu UV záření pohlcuje. Její ztenčení je plošné, na některých místech ale navíc vznikly i tzv. ozonové díry, které propouští mnohem více UV záření než je tomu jinde.
  • Změnili jsme styl oblékání. Naši předci běžně nosili dlouhé rukávy a dlouhé sukně nebo kalhoty a na hlavě klobouk nebo jinou pokrývku. UV záření tak na jejich kůži dopadalo mnohem méně než dnes na tu naši.

Pokud tedy nechceme dostat rakovinu kůže, musíme se proti UV záření chránit daleko pečlivěji než generace před námi.

Co je to UV záření a jak se dělí

UV záření (UV = ultrafialové) je záření z vesmíru, které dopadá na naši zem převážně ze Slunce. Pokud si představíme barvy duhy od červené k fialové, tak ho ve spektru najdeme za fialovou barvou, kde je ale pro naše oči neviditelné. UV záření se dělí na tři části:

  • UVA, kterého je nejvíc (90–⁠99 %). Nezpůsobuje přímo zčervenání, ale proniká hlouběji do kůže, kde pak působí na různé struktury a způsobuje chemické reakce.  Může působit na geny, poškozovat DNA, vznikají z něho rakoviny. UVA záření projde částečně i přes sklo –⁠ chránit se proto musíme i doma nebo v kanceláři.
  • UVB nejčastěji způsobuje zarudnutí kůže, ale i její spálení, puchýře a ve výsledku opět i rakovinu kůže. Zčervenání kůže je způsobeno přemírou reakcí, které naše pokožka v tu chvíli nedokáže zpracovat. UVB záření neprojde přes sklo –⁠ doma a v autě jsme proto před zčervenáním chráněni.
  • UVC, které na nás přes ozonovou vrstvu nedopadá.

Opalovací prostředky

Vybírat tedy musíme takové prostředky, které nás ochrání proti UVA i UVB zářením. V opalovacích prostředcích můžeš najít různé typy filtrů:

  • Chemické, které najdeš v čirých opalovacích prostředcích, nejčastěji v olejích. Běžně je ale najdeš i v opalovacích krémech v kombinaci s fyzikálními filtry. 
  • Fyzikální neboli minerální (anorganické). Ty najdeš v bílých opalovacích prostředcích, nejčastěji v nejrůznějších mlécích a krémech. Jejich bílá barva je způsobena oxidem zinečnatým nebo titaničitým.

Chemické filtry

Chemické filtry mají řadu nevýhod a osobně Ti je nemohu doporučit. Naši kůži totiž chrání tak, že sluneční záření absorbují pomocí chemických reakcí v nichž samy reagují a takto zreagované pak samy mohou uvolňovat volné radikály. Zatím to není stoprocentně potvrzeno, pokud by tomu tak ale skutečně bylo, poškozovaly by naše tělo podobně jako samotné UV záření. Chemické filtry navíc ovlivňují i naše hormony, dostávají se do hlubších vrstev kůže, mohou se v těle i částečně vstřebávat a následně na něj působit nežádoucím způsobem. Pozor bychom si na ně měli dávat zvláště u dětí, nepoužívala bych je ale ani u dospělých. Jak se tedy chránit přírodnější cestou?

Fyzikální neboli minerální filtry

  • Oxid zinečnatý a oxid titaničitý.
  • Působí fyzikálně jako zrcadlo, které UV záření odráží.
  • Oxid zinečnatý odráží UVA i UVB záření.
  • Oxid titaničitý chrání před UVB (před UVA pouze hodně omezeně).
  • Nemají nežádoucí účinky jako chemické filtry, mohu je tedy doporučit (v kombinaci nebo v podobě samotného oxidu zinečnatého).
  • Problém by byl, pokud by se v opalovacích přípravcích vyskytovaly i ve formě nanočástic. Pak by totiž mohly pronikat hlouběji do kůže, což je nežádoucí.

Ochrana zevnitř

Jde se chránit i bez filtrů? Do jisté míry určitě ano. Vyživená, pružná a zdravá kůže zásobená dostatkem antioxidantů odolá záření mnohem lépe než ta vysušená a poškozená, které antioxidanty chybí. Antioxidanty totiž dokáží záření zpracovat tak, aby kůže zůstala zdravá. V létě naštěstí přirozeně jíme mnohem více ovoce a zeleniny než v ostatních částech roku a právě z nich antioxidanty můžeme čerpat. Jejich důležitým zdrojem jsou i bylinky a další potraviny s obsahem polyfenolů a flavonoidů.

Bohatým zdrojem flavonoidů jsou například:

  • Pohanka (obsahuje hodně rutinu).
  • Rebarbora
  • Šípky
  • Hložinky
  • Třešně
  • Lesní ovoce jako borůvky, jahody nebo maliny (obsahují mnohem více flavonoidů než kupované ovoce).
  • Bylinky sbírané pro květy, např. divizna a sléz.
  • Divoká i domácí zelenina ze zahrádky, např. mrkev s obsahem betakarotenu.

Ochrana zvenku

Všichni samozřejmě známe rady, že se máme vhodně obléct a nechodit na slunce přes poledne. Dalším tipem je ochrana pomocí olejů aplikovaných na kůži.

  • U olejů si dej pozor na jejich kvalitu, která velkou měrou ovlivňuje obsah účinných látek. Za studena lisovaný olej jich má nesrovnatelně více než olej rafinovaný.
  • Důležité je i to, jak dlouho byl olej, který chceš na opalovací prostředek použít, skladovaný a přepravovaný. Jeho kvalita totiž časem klesá (u různých olejů různě rychle). Nemůžeme proto vůbec odhadnou, jaké SPF z kupovaných olejů ve výsledku docílíme.
  • Pokud do oleje nepřidáš minerální filtr, nebude mít nikdy tak skvělé účinky, jako kdyby sis vyrobila opalovací krém nebo emulzi z oleje s přidaným minerálním filtrem. (Technická rada: při přípravě emulze musíš minerální filtr dobře rozetřít v třecí misce, nestačí ho nasypat do oleje. Filtr rozetři a teprve poté postupně přilévej olej. Důležitá je také správná forma oxidu zinečnatého nebo titaničitého, aby se z něj dala emulze vyrobit.)
  • I olej samotný má ale svůj přínos –⁠ zvláčňuje kůži, zlepšuje její funkci a tím pádem jí pomáhá chránit se před UV zářením. Některé oleje jako je mrkvový nebo malinový mají navíc i určitý SPF faktor.
  • Mrkvový olej (olej z mrkvových semínek) má opravdu prokázaný SPF účinek. Pozor! Nedá se použít na kůži neředěný, můžeš ho ale trochu přimíchat do opalovacího prostředku.
  • Malinový olej má také nějaké SPF, ale rozhodně od něho nemůžeš čekat nic velkého.
  • Mně se osvědčilo nechat vyluhovat nastrouhanou mrkev v olivovém oleji. Mrkev do oleje pustí betakaroten, který mu dodá ochranné účinky na kůži. Ani pak ale nemá výsledný olej výrazné SPF. Naše tělo ale umí betakaroten přeměnit na vitamín A, který se řadí mezi antioxidanty. (Pozor! Nedoporučují se opalovací krémy, které obsahují přímo vitamín A. Ten totiž může být ve vyšších dávkách pro kůži nebezpečný.)
  • Pokud si budeš vyrábět mrkvový olej, dej pozor, ať to s mrkví nepřeženeš –⁠ pokud jí tam bude víc než oleje, tak se Ti olej kvůli obsažené vodě zkazí. Můžeš do něj přidat i trochu oleje z mrkvových semínek. Pokud se chceš rozmazlit, nastrouhej si mrkev přímo do malinového oleje. Fantazii se meze nekladou. Vždy měj ale na paměti, že Tě oleje neochrání tak dobře, jako opalovací krém s minerálním filtrem.

SPF faktor

  • Vztahuje se pouze na UVB záření (v přípravcích tedy musíme kontrolovat i to, aby obsahovaly i filtr na UVA záření).
  • Udává kolikrát nám krém prodlouží dobu pobytu na slunci, aniž bychom zčervenali. Číslo je ale pouze orientační. SPF 50 nám většinou neprodlouží 50x dobu, po kterou nezčervenáme. Krém se totiž může snadno setřít apod.
  • Záleží i na našem fototypu –⁠ někdo zčervená rychle a proto potřebuje vysoké faktory. Lidem se zdravou kůží a s dostatkem kožního barviva postačí menší.

Bylinky, které se ke slunci nehodí

Některé bylinky nás mohou v kombinaci se sluncem naopak pořádně potrápit, popálit nebo nám způsobit další nepříjemnosti v podobě nežádoucích kožních reakcí:

Třezalka tečkovaná

  • Hodně diskutovaná bylinka. Podle posledních studií to s ní není tak horké, jak se dřív uvádělo.
  • Třezalka užívaná vnitřně způsobuje fotosenzitivitu opravdu jen velmi vzácně. Pokud ji ale bereš pravidelně, není pro Tebe slunění na pláži právě ideální. Jinak se jí bát nemusíš.
  • Většinu reakcí způsobuje třezalkový olej aplikovaný zevně na kůži. Po jeho aplikaci bys opravdu místo aplikace neměla vystavovat slunečnímu záření alespoň 24 hodin.

Routa vonná

  • Způsobuje kontaktní popálení. Pokud na ni sáhneme a místo pak vystavíme slunci, může způsobit puchýře a další nepříjemné reakce.

Pro úplnost dodávám, že reakce mohou způsobovat i některé exotické rostliny.

Pár rad na závěr

  • Promazávej kůži kvalitním olejem, třeba právě tím s doma naloženou mrkví.
  • Olejovými zábaly můžeš skvěle před sluncem ochránit i své vlasy.
  • Pamatuj, že i s minerálním filtrem nedokážeš v domácím prostředí vyrobit větší faktor než je 20–⁠30. 
  • Zdravé opalování můžeš umocnit i dostatkem antioxidantů ve stravě v podobě kvítků, bobulovitého ovoce nebo nejrůznějších salátů.

Zajímají Tě bylinky? Právě teď si můžeš zdarma stáhnout můj nový podrobný kalendář sběru léčivých rostlin na celou sezónu, se kterým letos žádnou z nich už zaručeně nepropásneš.