Závislost na cukru je jako toxická láska

Víš co mají společného cukr a láska? Mohou nám do života přinést tu správnou šťávu, ale i nepěknou závislost. Aby se ze sladkého potěšení nestal velký problém, musíme si s ním stejně jako s blízkými lidmi nastavit zdravý a harmonický vztah.

Myslíš si, že Ti cukr zlepší náladu? Krátkodobě určitě. Po nějaké té cukrové mňamce se v našem mozku vyplaví hormony štěstí podobně jako když jsme čerstvě zamilovaní. Často proto po sladkostech saháme ve chvílích, kdy potřebujeme utěšit, necítíme se dobře, jsme nervózní, naštvaní nebo zklamaní, ženy zpravidla i v době před menstruací… prostě kdykoliv potřebujeme trochu “obalit nervy”. Z dlouhodobého hlediska nám ale cukr na náladě rozhodně nepřidá a mlsáním si navíc můžeme zadělat i na dlouhou řadu zdravotních problémů.

Co se v těle vlastně děje

Když si dáme něco sladkého, cítíme se plní energie právě proto, že nám téměř okamžitě stoupne hladina glukózy v krvi, tzv. glykémie. Mozek zajásá, že dostal pořádnou porci paliva pro svou činnost a chvíli šlape jako švýcarské hodinky. Pokud jsme mu ale dopřáli klasický bílý cukr, hladina glykémie zase velmi brzy klesne. A právě tyto výkyvy hladiny cukru v krvi jsou pro naše orgány v čele s mozkem škodlivé. 

U lidí konzumujících nadměrné množství cukru tak výzkumy prokázaly náchylnost k depresím, úzkostem či demencím a v neposlední řadě i nemocem, jako je třeba Alzheimerova či Parkinsonova choroba. Cukr totiž mimo jiné podporuje i všeobecnou zánětlivost v těle a právě tyto nemoci se zánětlivými procesy v mozku úzce souvisí.

Přínos nebo jed?

Vlastně obojí. Jak už jsme si řekli, náš mozek určité množství sacharidů potřebuje, aby mohl správně fungovat. Nesnáší ale výkyvy glykémie, které právě jednoduché cukry způsobují. A co teď s tím? Musíme si správně vybírat:

  • Hnědý cukr není lepší než bílý. Obsahuje sice malé množství minerálů, ale na náš mozek i tělo působí stejně negativně jako ten bílý.
  • Ani přírodní cukry ve formě přirozeně sladkého ovoce na tom nemusí být o moc lépe. I takové jablko, hruška nebo třeba hroznový cukr totiž může způsobit prudký nárůst glykémie. Stále jsou ale lepší než cukr rafinovaný. 
  • Nejvýše na žebříčku zdravých sacharidů najdeme tzv. složené cukry neboli polysacharidy. Ty se v lidském organismu odbourávají pomaleji a proto po jejich konzumaci mnohem pomaleji stoupá i hladina glukózy v krvi, vydrží dlouhou dobu stabilní a pak zase velmi pomalu klesá, což je přesně ten stav, kterého chceme dosáhnout, aby na cukru nevznikala závislost a ono (krásným českým slovem pojmenované) bažení po stále novém a novém přísunu sladkého. Mezi jejich zástupce patří například celozrnné obiloviny, celozrnná mouka, hnědá rýže, luštěniny, brambory či topinambury, které jsou skvělé i pro náš střevní mikrobiom.

Závislost a centrum odměny

Závislost na cukru je velmi podobná závislosti na tvrdých drogách jako je heroin nebo kokain. Je to způsobené tím, že cukr silně stimuluje tzv. centrum odměny v našem mozku, které zpracovává podněty z okolí a vyhodnocuje jejich prospěšnost pro naše přežití a rozmnožování. Vysoko proto hodnotí třeba sex nebo právě vysokokalorickou stravu. 

Chování centra odměny přitom vychází z jednoduchého faktu – po většinu naší evoluce jsme se potýkali s nedostatkem potravy a čím více kalorií jídlo poskytovalo, tím bylo pro naše přežití přínosnější. V dnešní době, kdy je naopak všeho spíše nadbytek, to už ale zdaleka neplatí. Příliš kalorické a časté jídlo dnes stojí za nárůstem obezity, metabolického syndromu, cukrovky, nejrůznějších zánětů i dalších civilizačních nemocí. Problém s cukrem se přitom zdaleka netýká jen očividně obézních lidí, v nějaké formě totiž postihuje drtivou většinu současné populace. 

Co tedy s tím?

  • Zapojte pevnou vůli. Naše vůle je sice přirozeně slabší než ono bažení po odměně, závislost na cukru se s ní dá ale bez problémů zvládnout. Většinou nám totiž stačí relativně krátké období dvou až třech týdnů, abychom si od cukru úplně odvykli. Pokud tedy na dva až tři týdny cukry úplně vynecháme, naše tělo se doslova fyzicky zresetuje a příznaky závislosti zmizí. 
  • Vsaďte na jarní očistu. Jarní období je ideálním časem k očištění těla od všech závislostí a nahromaděných toxinů. A skvěle nám pomůže i se závislostí na cukru.  Chceš vědět jak na ni? Ráda Ti nabídnu svou podporu. Právě teď se totiž můžeš zdarma přihlásit na workshop Jarní očista podle ajurvédy, se kterým získáš i přístup do stejnojmenné facebookové skupiny, v níž si odvykačku od cukru společně projdeme. Čeká Tě spousta praktických tipů a rad, odpovědi na Tvé otázky i úžasná podpora tisíců stejně naladěných lidí. Ještě tam nejsi? Tak utíkej. (karolinaromaskova.cz/jarni-ocista/) Nastavení harmonického vztahu s cukrem za to totiž rozhodně stojí.
Komentáře