Zdravé trávení o svátcích

8.12. 2022Karolína Romášková2398x

Většina z nás má Vánoce spojené se spoustou dobrého jídla a pití. Jednou v roce si chceme společně s rodinou nebo přáteli pořádně užít a dopřát si všechno, co si jinak po zbytek roku odpíráme. A to pak někdy může vést k pořádné bouři v našich střevech. V dnešním článku se proto podíváme na zdravé trávení a na to, jak letošní svátky prožít bez nepříjemných zdravotních problémů.

Alkohol

Problémem číslo jedna bývá alkohol. O svátcích a hlavně na Silvestra si ho totiž často dopřejí i ti, kteří mu po zbytek roku zrovna neholdují. Alkohol způsobuje bolesti hlavy, ale taky umí rozhodit naše trávení, hlavně náš žaludek a střeva. A nemusíme se hned přímo opít. Už jedna sklenička předvánočního punče, kterou si dáme každý den, může náš střevní mikrobiom pořádně rozhodit, protože ve střevech podporuje růst kvasinek. A právě kvasinky potom způsobují průjmy a nejrůznější kvasinkové vaginální infekce.

Věděla jsi, že je pro náš střevní mikrobiom mnohem lepší dát si nárazově třeba tři punče v jednom dni a pak zase týden nic, než si pravidelně dopřát každý den jeden? Pravidelné pití alkoholu totiž na střevní mikrobiom působí mnohem hůř, než když to s ním jednou přeženeme a pak si zase dáme pauzu. A samozřejmě to neplatí jenom pro punč, ale pro veškerý alkohol.

Cukr

Cukr funguje podobně jako alkohol –⁠ přemnožení kvasinek ale podporuje v mnohem větší míře a tím pádem víc rozhodí náš mikrobiom. To může zase způsobit jednak průjmy a jednak nadýmání a další problémy. Kvasinky kromě vaginálních infekcí způsobují i kvasinkové infekce kůže nebo tzv. koutky úst –⁠ většinou se projeví velmi brzy po zvýšené konzumaci cukru.

Cukr oslabuje i naši imunitu, způsobuje větší náchylnost k zánětům a zhoršuje všechny zánětlivé procesy, které už v našem těle latentně probíhají. Možná sis už všimla, že se Ti problémy v období, kdy jíš víc cukru, často rozjedou a zhorší. Patří sem třeba chronické záněty střev, záněty močových cest nebo artritida.

U cukru taky platí pravidlo, že raději nárazově víc najednou, než menší dávky, ale pravidelně. Na Štědrý den si proto s klidným svědomím dopřej všechno, co chceš, ale nezačínej s pravidelným uždibováním cukroví už tři týdny před Vánoci.

Tuky

Našemu zdraví samozřejmě neprospívá ani přemíra tuků, která vede společně s alkoholem a cukrem ke zbytečnému přibírání na váze. Tuky najdeš nejen ve sladkých jídlech, ale i ve spoustě těch slaných. Někdy stačí malá změna a pokrm je mnohem zdravější. Zkus si třeba odlehčit svůj letošní bramborový salát a místo majonézy do něj přidat bílý jogurt. Nebudeš přibírat a pro Tvoje tělo bude navíc mnohem stravitelnější. Nauč se nad jídelníčkem přemýšlet. I malá změna může mít často skvělé výsledky a můžeš se díky ní vyhnout řadě trávicích potíží.

Pitný režim

K dobrému trávení nám skvěle poslouží i dostatečný pitný režim v podobě čisté vody nebo nejrůznějších čajů. Vodou totiž můžeme ledacos napravit. Pro naše trávení je nejhorší stav, když se přejíme a k tomu ještě nedostatečně pijeme. Když už se přejíme, ale k tomu se dostatečně napijeme, může naše tělo potravu mnohem lépe vstřebat.

Důležité je pít průběžně během celého dne –⁠ pokud by ses napila jenom před jídlem, mohla bys naopak naředit žaludeční šťávy a to by Tvému trávení moc neprospělo. Těsně po jídle jsme zase hodně plní, takže je lepší si po něm nechat chvíli pauzu a napít se až zhruba za půl hodiny nebo za hodinu. Hodně důležitý je také pitný režim hned ráno po probuzení –⁠ vypij sklenici vody nebo šálek čaje, věnuj se svým ranním rituálům a pak se teprve jdi nasnídat.

Pohyb

Naši imunitu a trávení ovlivňuje i pohyb a to, v jakém mentálním a psychickém rozpoložení právě jsme. Pokud nás svátky stresují a do toho stláskáme všechno, co najdeme, nemůžeme se divit, že nám za to tělo zrovna nepoděkuje. Někdo nedokáže odmítnout jídlo na návštěvě a pro někoho je stres prostě spouštěčem přejídání.

Ať už se přejíme z jakéhokoliv důvodu, je důležité to jít každý den alespoň na chvilku tzv. rozchodit. Udělej si s rodinou nebo klidně sama pořádnou procházku s rychlejší chůzí, která Tvůj metabolismus a trávení zase nastartuje. Střeva Ti za to poděkují a budou zase pracovat tak, jak mají. Válení se na gauči a pojídání dobrot je totiž ta nejhorší kombinace, kterou můžeš svému tělu provést.

Jak nám pomůžou bylinky

Když už se špatné trávení, nadýmání, průjem nebo zácpa objeví, pomůžou nám bylinky. Využít je ale můžeš i k podpoře metabolismu –⁠ možná si tak ušetříš i nějaké to povánoční kilo navíc.

Máta

  • Je výborná na podporu vylučování žluči.
  • Když dopředu víš, že budeš mít tučnější jídlo, dej si před ním mátový čaj. Funguje ale i mátový čaj po jídle.

Pampeliškový kořen

  • Také pomáhá vylučovat žluč.
  • Skvělá je pampelišková káva (usušený, opražený a rozemletý pampeliškový kořen chvíli povař ve vodě).
  • Připrav si ji před tučným jídlem, anebo hned po něm. Je to skvělá alternativa klasické kávy, která ve větším množství moc vhodná není.
  • Kromě trávení tučných jídel a cukroví podporuje metabolismus a zabraňuje ukládání tuků do zásob.

Zázvor

  • Je skvělý na nevolnost vyvolanou přemírou jídla (a je jedno, jestli se dostaví hned po jídle, nebo až druhý den).
  • Funguje i na nevolnost vyvolanou alkoholem.
  • Stačí si uvařit zázvorový čaj.
  • Kromě odstranění nevolnosti má i další skvělé účinky.
  • Podporuje metabolismus a brání tak přibírání na váze.
  • Je protizánětlivý –⁠ brání zhoršení všech zánětlivých procesů vyvolaných zvýšenou konzumací cukrů a alkoholu.

Kurkuma

  • Pomáhá trávení, pročišťuje střeva při přejedení.
  • Je protizánětlivá.
  • Přidat ji můžeš do jídla (Tvá střeva Ti mezi svátky poděkují za něco lehčího), nebo si ji připrav ve formě čaje.

Heřmánek

  • Je protizánětlivý.
  • Celkově zklidňuje náš trávicí systém.
  • Pomáhá i na bolesti břicha a průjmy.

Borůvkové listy

  • Působí proti průjmu.
  • Stačí si udělat nálev.
  • Skvělé jsou i sušené borůvky.
  • Podobně působí i listy maliníku nebo čerstvě vylisovaná mrkvová šťáva.

Tulsí (bazalka posvátná)

  • Pomáhá trávení.
  • Je protizánětlivá.

Potřebuješ o Vánocích podpořit psychickou pohodu a omezit působení stresu? Pak jsou skvělou volbou adaptogeny:

Ašvaganda (vitánie snodárná)

  • Podpoří celkovou psychickou pohodu.
  • Pomáhá tělu s lepší adaptací na stres.

Ženšen

Rozchodnice růžová

Podpořit naši psychiku se nám rozhodně vyplatí. Svátky bychom si totiž měli hlavně užít a ne je brát jako další zdroj stresu. Nějaké to malé hřešení ve formě sladkostí, alkoholu a tučnějších jídel k nim také patří. Už odpradávna byly slunovratové oslavy a později Vánoce ostrůvkem světla v nejtemnějším období roku, který lidem dodával naději a sílu přežít dlouhé období zimy a tmy. Vždy jde jenom o míru a nějaký ten malý příležitostný hříšek ve výživě zase tolik nevadí.

Vánoční koření

Ve výčtu bylinek rozhodně nesmíme zapomenout ani na tradiční vánoční koření, které nám kromě své nádherné vůně přináší i spoustu zdravotních benefitů. O léčivých účincích koření do perníčků jsem psala už minule, tak nezapomeň mrknout. Tady jen připomenu, jak skvěle pomáhá zdravému trávení. Třeba na takový fenykl nedá řada vánočních stolovníků dopustit. Skořice s hřebíčkem podporují metabolismus a tak pomáhají omezit vánoční přibírání. A na kapra se tradičně používá kmín, který také skvěle podpoří trávení a působí proti nadýmání. Rozhodně tedy není náhoda, že naši předci do vánočních pokrmů zrovna tohle koření používali.

A protože Vánoce už skoro klepou na dveře, mám pro Tebe dneska i jeden dárek. Právě teď si můžeš úplně zdarma stáhnout můj vymazlený recept na ajurvédský punč, který díky spoustě koření vyladí nejenom Tvé trávení, ale současně Tě skvěle zahřeje na těle i na duši.